MORAVSKÝ KRUMLOV
Cyklus 20 monumentálních obrazů inspirovaných slovanskou mytologií a
dějinami Čechů, Moravanů a Slezanů se v roce 2021 vrátil na zámek Moravský
Krumlov. Opravené prostory zámku splňují nejpřísnější kritéria vyžadující
pro vystavení pláten. Epopej tady má být do roku 2026. Tolik obecná
informace.
Ovšem ještě než do zámku vejdete, nutno přiznat, že je člověk
zaskočen. Tím, jak zámek neskutečně chátrá, tak opadávající omítka je to
nejmenší. Padají ztrouchnivělé rámy oken, štuky a fasáda. Je to smutný
pohled.
Po vstupu k pokladnám je člověk překvapený - pokladna, možnost
odložit si věci do uzamykatelných skříněk a pochvalu zaslouží toalety. Všude
teplo, v těchto prostorách se topí. Je fajn, že kromě vstupenek si můžete
zakoupit pohlednice, magnetky, suvenýry. Také spoustu hrníčků a jak
čajových, tak i kávových souprav s obrázky typické pro Muchu. Také víno a
sekt, to za jinou cenu než v obchodě, asi tak 3x více za jednu láhev...
Vejdete do jednotlivých sálů s vysokými stropy (asi 22 m ) a vidíte ta
"plátna". Ohromující. Kolem každého obrazu je zařízení pro alarm - i když
jsme byli upozorněni "nepřibližovat se", tak co dvě minuty byl výklad
průvodkyně přerušován sirénou. Prostě důchodci to musejí vidět za každou
cenu z blízka.
Jednotlivé obrazy se věnují historii českého národa – dějinám, náboženství a
kultuře; a druhou polovinu zasvětil Slovanům a všeslovanským výjevům.
Restaurátoři i kurátoři připravovali výstavu tak, aby na sebe jednotlivá
plátna navazovala. Celá epopej začíná výjevem Slované v pravlasti a přes
zavedení slovanské liturgie, bratrskou školu v Ivančicích a zrušení
nevolnictví na Rusi pokračuje kázáním Jana Husa v kapli Betlémské, Petrem
Chelčickým a Janem Amosem Komenským až k bitvě na Vítkově, Jiřímu z Poděbrad,
caru Simeonovi a finálnímu obrazu Apoteóza z dějin Slovanstva.
Obrazy o rozměrech několika metrů je lepší si prohlížet jako jednotnou
plochu, ze které po čase jednotlivé výjevy vyvstávají. Na detaily je asi
třeba se soustředit postupně. Cyklus obrazů maloval Mucha na zámku Zbiroh,
to od roku 1910 celkem 18 let. Sedm největších pláten měří 8,1 metru krát
6,1 metru. Alfons Mucha uměl bravurně využít hry světla a odstínů barev,
které člověk na první pohled nemusí vnímat, ale jde o symboliku třeba naděje
a temna.
Tady třeba první obrázek ukazuje přeměnu a přestavbu nevěstince na
modlitební místo, druhý pak kázání Mistra Jana Husa. Zajímavostí je, že v
době tvorby byla Betlémská kaple uzavřena a Muchovi nebyl ani po opakovaných
žádostech povolen vstup. Namaloval ji tedy podle své představy, s klenutím a
oblouky. Ty tam ale ve skutečnosti nejsou.
R/3
Pokračování v sobotu 19.března