Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: Novinky z pléna

Novinky z pléna 24. kvě 2023 16:43 #15907

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Aero se odlepilo od země a s novými stroji míří do černých čísel.

Tři miliardy za vývoj, 14 tisíc dílů, 31 tisíc hodin lidské práce. Tohle je nový letoun L-39 NG, díky kterému se český výrobce Aero Vodochody opět dostal na výsluní. Letos čeká firma tržby ve výši 6 miliard korun.

www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byz...cernych-cisel-231427

R/2
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 03. kvě 2023 17:39 #15867

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Hrobníkovi z lopaty. Přistál na lodi s očima zalepenýma krví, nic neviděl

Zdroj: www.idnes.cz/technet/vojenstvi/grumman-f...102139_vojenstvi_erp

R/2
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 30. dub 2023 06:26 #15857

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ - LETIŠTĚ ČÁSLAV

20. KVĚTNA 2023

afbcaslav.army.cz/den-otevrenych-dveri-2023

R/7
Přílohy:
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 18. dub 2023 17:21 #15809

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
KVÍZ: Poznejte slavná i méně slavná letadla, která také psala historii

Zdroj: www.idnes.cz/technet/technika/kviz-letad...450_tec_technika_erp

R/2
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 04. bře 2023 12:04 #15727

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Přišla nám pozvánka

na výstavu "Historie letectví v obrazech" autorů J:Velce a V. Suchého ... koná se v Podřipském muzeu v Roudnici nad Labem od 1.3.-26.5.2023.. vernisáž 1.3.2023 od 17.00.
Přílohy:
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 28. led 2023 17:34 #15665

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Masivní stíhačka byla postrachem tanků i vlaků. Její arzenál je dodnes impozantní!

Jeden z nejslavnějších letounů druhé světové války se jako většina jeho soukmenovců zrodil z potřeby čelit rostoucímu nebezpečí ze strany Německa. Obávané letadlo připomínalo tank ve vzduchu a žádný pozemní cíl mu neunikl.

Výrobu P-47 Thunderbolt zajišťovala společnost Seversky Aircraft Corporation, přejmenovaná v roce 1939 na Republic Aviation Corporation.

zoom.iprima.cz/valky/p47-thunderbolt-sti...ame=hpfeed.sznhp.box

R/2
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 26. led 2023 10:37 #15659

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
První československé letouny pro export byly stíhačky

Řada československých letadel se stala exportním artiklem a některé typy se v zahraničí i licenčně vyráběly. Pro veřejnost o letectví se tolik nezajímající může být zajímavou informací, že vůbec prvním letounem z Československa exportovaným byl typ stíhací. Konkrétně Šmolík Š.20L do Litvy.

Zdroj: www.idnes.cz/technet/vojenstvi/smolik-le...142745_vojenstvi_erp

R/2
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 12. led 2023 04:22 #15630

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Pražany překvapil přelet tří vrtulníků. Jen jsme fotili, uklidňuje armáda

Pražané mohli v úterý dopoledne zpozorovat na obloze přímo v centru neobvyklý úkaz - tři vrtulníky pohromadě v jedné formaci. Dva stroje Mi-8S doprovázel menší W-3A Sokol. Nejednalo se o žádnou pátrací akci, nýbrž o focení strojů, které se po mnoha letech užívání vyřazují, objasnila mluvčí vojenského letiště Praha-Kbely Kristýna Kosatíková.

Zdroj: www.idnes.cz/praha/zpravy/vrtulniky-mi-8...36_praha-zpravy_wass

R/FM
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 24. pro 2022 10:23 #15578

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
Pád letadla u Kašperských Hor: Štědrovečerní katastrofu doprovázela konspirační teorie o Hitlerovi

Na Štědrý den roku 1937 (přesně ve 14 hodin a 32 minut) dosedl na plochu vídeňského letiště letoun společnosti Air France na lince Bukurešť-Vídeň-Praha-Paříž s imatrikulací F-AMYD. Šlo o třímotorový stroj Wibault Penhoët 283.T12, který pilotoval šéfpilot Československých aerolinií František Lehký. Jeho telegrafistou byl teprve 24letý Pierre Josef Astruc, jenž měl za sebou jen minimum letů nad Evropou, když v předchozích měsících sloužil v Africe. Ihned po přistání navíc řešila posádka defekt pneumatiky podvozku a jeho následnou opravu, což k dosavadnímu půlhodinovému zpoždění přidalo další dvě hodiny navíc. Až v 15.55 hod. tedy bylo vše připraveno k tomu, aby mohl letoun opět vzlétnout a vydat se k Praze. Zhoršující se povětrnostní podmínky a rychle přicházející tma však stály u zrodu katastrofy, která měla o hodinu a půl později za následek ztrátu tří životů.

Vánoce, které nebyly
Na palubě Penhöetu byl spolu s pilotem a telegrafistou také advokát a státní návladní Karel Flanderka, který se vracel domů po jednání v Bukurešti. Těžko zpětně soudit, na co trojice mužů myslela, ale s přihlédnutím ke svátečním dni to mohla být rychlá vidina návratu do vlasti a alespoň drobné vánoční veselí. Když už ne s rodinami, tak alespoň v kruhu přátel, v teple a pohodlí. Na nic z toho však nedošlo, jelikož se kvapem přibližovala sněhová bouře, na kterou Astruce upozornila ještě radiová stanice ve Vídni. Následně se telegrafista spojil se zaměřovacími goniometrickými stanicemi v Brně, v Českých Budějovicích a v Mariánských lázních, prostřednictvím kterých kontroloval kurz a polohu v necelých dvou kilometrech letícího Penhoëtu.

Když se stroj přiblížil k Praze, nahlásil Astruc v 17.30 hod. že vidí po levé straně Vltavu a po pravé straně letiště ve Kbelích. Letadlo se však ve skutečnosti nacházelo mnohem jižněji od Prahy, než jak se posádka letounu (a především pak telegrafista zaměřovací stanice na ruzyňském letišti Václav Živsa) domnívali. Nelze se proto divit tomu, že letounu krátce po oznámení vizuálního kontaktu s majákem ve Kbelích určil nový jihozápadný kurz, který jej měl dostat k přistávací dráze 24 letiště Ruzyně. Jenže Penhoët byl tou dobou přibližně u Příbrami a nový kurz 217 jej stočil ke Kašperským horám, kde letadlo o několik minut havarovalo. Kolem incidentu nicméně panuje mnoho otazníků, ačkoliv s nejvyšší pravděpodobností stojí na vině špatná navigace goniometrických stanic s údaji, které přiměly Živsu smýšlet o poloze letounu úplně jinak.

Chyba goniometrické stanice?
Zkušený telegrafista si nicméně na poslední chvíli uvědomil, že se letadlo nenachází tam, kde předpokládal, a před střetem s úbočím Huťské hory přikázal letounu obrat o 180° se záměrem vrátit jej zpátky k naváděcí stanici. Kvůli špatnému počasí a ztrácejícímu se rádiovému signálu však pilot informaci nezachytil – a ačkoliv z opatrnosti nesestoupal hned na úroveň určených 800 metrů, stále byl s letounem níž, než kolik činí výška Huťské hory. Po půl šesté se tak v lesích kolem dnes již zaniklé osady Zhůří ozval hluk motorů Penhoëtu a následný výbuch, když letadlo dopadlo do lesního porostu. Síla nárazu byla tak veliká, že rozmetala trosky letadla po širším okolí a srážku se zemí bohužel nikdo z lidí na palubě nepřežil.

Vyšetřování jasný verdikt nepřineslo
Vyšetřování, které následně probíhalo, bylo v dalších měsících ztíženo politickou situací v Československu i následnou druhou světovou válku. Postupné odkrývání informací z deníků a protokolů nicméně odhalilo, že byla na vině neefektivní práce goniometrických stanic. Zaměřit letící letadlo pomocí lokátorů, s nimiž museli operátoři na stanicích hýbat v závislosti na jeho dosavadní poloze, a následně jej pomocí triangulace najít na mapě, trvalo příliš dlouho a s ohledem na rychlost letounu se stroj mohl v době nahlášení pozice nacházet na zcela jiném místě.

Dávná konspirační teorie, podle níž Karel Flanderka přepravoval z Bukurešti materiály, jež kompromitovaly Adolfa Hitlera (a havárie i následné vyšetřování to měly zakrýt), by se už dávno neměly objevovat. Jak ale správně tušíte, řada lidí jim stále přikládá váhu – a spekulace o tom, že kdyby letadlo bezpečně přistálo, mohly se evropské dějiny odvíjet o dost jinak, samozřejmě nikdy zcela nezmizí.

Zdroj: Sumava.net, Letecká badatelna, Plzeňská drbna

R/7
Přílohy:
Téma bylo zamčeno.

Novinky z pléna 08. pro 2022 16:00 #15536

  • chmelik1
  • Avatar uživatele chmelik1
  • Offline
ČESKÉ A BELGICKÉ POSÁDKY VRTULNÍKŮ TRÉNOVALY NA TAKTICKÝCH SIMULÁTORECH

Pochopení složitých taktických scénářů, plánování a samotné provádění letů pod vedením zkušených instruktorů v podmínkách blížících se realitě. To byly hlavní cíle mezinárodního výcviku pilotů vrtulníků, který zorganizovalo na konci listopadu centrum HTP Ostrava CZ. Výcviku se účastnily dvě posádky vrtulníků belgického letectva a dvě posádky z 22. základny vrtulníkového letectva.

Výcvik se uskutečnil na dvojici taktických simulátorů. Ty jsou tvořeny dvěma kokpity a dvěma stanovišti pro palubní střelce, kteří využívají brýle s virtuální realitou. Simulátory jsou vybaveny systémy, které ve vrtulnících používají jak čeští, tak belgičtí piloti.

„Vytváříme scénáře od jednoduchých až po ty složitější, ve kterých posádky využijí svých taktických znalostí z úrovně dvojice. Cvičí vzájemnou podporu vrtulníků, vzdušnou přepravu se zasazením jednotek nebo také tzv. výhybné manévry proti prostředkům pozemní protivzdušné obrany tzv. GBAD ( Ground Based Air Defence ) či proti napadení stíhacím letounem. Vrcholem našeho výcviku jsou složité komplexní bojové operace za účasti dalších entit, a to jak přátelských, tak nepřátelských,“ vysvětluje Ing. Ondřej Truxa, manažer Taktického centra výcviku, bývalý vojenský pilot vrtulníku a příslušník AZ.

Reálnost situace je plně dobarvena simulací komunikace v anglickém jazyce, kterou zajišťují jak čeští, tak zahraniční experti. Piloti si musí natrénovat komunikaci s pozemní jednotkou vyžadující podporu, s předsunutým leteckým návodčím, s průzkumným bezpilotním prostředkem a rovněž také s taktickým operačním centrem. Velkým benefitem výcvikového centra HTP Ostrava CZ je možnost spolupráce s instruktory QHTI (Qualified Helicopter Tactics Instructor), což jsou kvalifikování taktičtí instruktoři z Velké Británie. „ Britští instruktoři mají mnohaleté bojové zkušenosti z válek a operací, odborné znalosti a samozřejmě autentickou angličtinu“, doplňuje Truxa.

„Koncept kurzu, jak po stránce teoretické, tak především praktické v taktických letech na simulátoru je naprosto excelentní. Zde jsem si poprvé v životě mohl vyzkoušet, jaké to je, když po mém vrtulníku vystřelí nepřátelská raketa a jak proti těmto hrozbám postupovat,“ potvrzuje přínos kurzu pilot belgického letectva. Další velký přínos kurzu vidí v možnosti spolupráce se zahraničními piloty, kdy si vzájemně sdílejí své zkušenosti nejen mezi sebou, ale i s britskými instruktory.

„Tady se piloti neučí základní pilotáž vrtulníku, to se již od nich očekává, a proto je letový model simulátoru univerzální, aby si piloti různých typů vrtulníků na pilotáž lehce zvykli. Smyslem výcviku je, aby se piloti nadrilovali taktické bojové dovednosti a byli maximálně připraveni na bojové nasazení nejen v rámci asymetrických konfliktů typu Afghánistán, ale především proti rovnocennému nepříteli, který používá sofistikované systémy“ uvádí závěrem Truxa.

acr.army.cz/scripts/detail.php?id=240952&tmplid=527

Zdroj: army.cz

R/2
Téma bylo zamčeno.
Vygenerováno za 0.204 sekund